Het koppelen van kleding aan geslacht is zeer problematisch, en hoewel het niet aanvaardbaar is om Stoere peuter kleding te dragen voor het vieren van de begrafenis van dode lichamen, ontwerpen kledingontwerpers nu veel discreter verschillende kleding. Daar komt nog bij dat gelaagdheid een trend aan het worden is die zou kunnen groeien en zich zou kunnen uitbreiden naar andere modesegmenten.
Door de eeuwen heen heeft kleding verschillen in sociale klasse vertoond en/of daarvan afgeleid. In westerse landen was de kleding over het algemeen inferieur aan, en vaak niet te onderscheiden van, niet-westerse kledingstukken. Maar hoewel landen van de eerste wereld zoals Groot-Brittannië en de Verenigde Staten een grote invloed hebben op de huidige modetrends, hebben andere landen zoals Mexico, India en Rusland een traditionele esthetiek waarmee ook rekening wordt gehouden bij de keuze van modetrends. Omslagdoeken gedrapeerd over gedrapeerde lichamen is enigszins logisch, maar misschien alleen voor sommige mensen.
Niettemin gaan modetrends steeds meer op elkaar lijken, met een steeds breder maatschappelijk bereik. Grote bedrijven organiseren inderdaad allerlei shows die tegemoet komen aan iedereen die zich de prijs van een designerpak kan veroorloven. Elk land heeft een ander klimaat, met andere soorten kleding. Modetrends zijn meer een “geheel” dan afzonderlijke stukken, omdat ze gebaseerd zijn op de veronderstelling dat iedereen er chic wil uitzien. Om dit mogelijk te maken, moet kleding aan steeds meer behoeften van mensen voldoen.
heeft iemand besloten dat mensen moeten dragen wat ze mooi vinden. Welnu, wat mensen mooi vinden kan de wens zijn om trouw te zijn aan zichzelf, om uitdrukking te geven aan iemands ware ik, of gewoon om uitdrukking te geven aan de aard van iemands aspiratie. Om deze kleding te vinden, moet men gewoon zijn horizon verbreden. Er zijn geen foefjes of grillen. De enige manier om dit te doen is door te zoeken naar dingen die de behoeften van mensen bevredigen. Pas als mensen niet langer trouw aan zichzelf willen zijn (en dus ook niet aan de mode), zullen mensen in staat zijn om voorbij stereotypen te stappen (mode moet iedereen passen, maar vereist niet dat iedereen er altijd hetzelfde uitziet) en werkelijk uit te drukken wie ze werkelijk zijn.
Mode overstijgt leeftijd en zelfs culturen. Ook jonge kinderen dragen mode. Er zijn zelfs kinderen (en adolescenten) van middelbare leeftijd die ook modieus willen zijn. Mode heeft vele lagen, veel meer dan de oppervlakkige. Haar spectrum bestrijkt niet alleen de sociale klassen, maar ook de geografische grenzen van landen. In tegenstelling tot kleding, hebben mensen iets meer te vertellen dan alleen hun kleren.
Wanneer mensen niet meer zonder iets kunnen, zelfs niet zonder een kledingstuk, dan zullen zij in ieder geval dragen wat er nog is. Uiteindelijk worden modetrends iets anders dan louter een uiting van wat mensen doen. Dat sommige mensen zich niet bekommeren om de mode van de kleding die zij dragen, wijst erop dat de mensen zelf er niet om geven. Mensen moeten kleding dragen, ook al kan het hen niet schelen: om te bestaan en te overleven. Het lijkt erop dat de kwestie van de mode geen betrekking heeft op de wensen van één enkel individu, maar op de behoefte van de hele maatschappij om gekleed te zijn. Ook al dragen de mensen alleen wat comfortabel en simplistisch is, toch moet er rekening worden gehouden met de behoefte om te bestaan, en met het verlangen om gekleed te zijn. Zelfs als de mode dood is, zullen de mensen nog steeds behoefte hebben om te bestaan en gekleed te zijn.
Lees meer: